Khamis, 20 Oktober 2011

Average / Purata

Paparan berikut ialah berkaitan dengan salah satu kemahiran penting dalam topik Pengurusan Data (Data Handling) iaitu purata (average). Ia boleh dijadikan rujukan untuk memahami asas kemahiran mencari atau mengira purata.







Rabu, 19 Oktober 2011

Ingat Nama-nama Bulan dalam Setahun

Mengingat nama-nama bulan bagi murid-murid sekolah terutamanya tahap 1 mungkin agak sukar. Tetapi, melalui lagu, mereka mungkin dapat mengingatinya dengan lebih mudah. Berikut ialah lagu yang boleh digunakan oleh guru-guru dan ibu bapa dalam melatih anak-anak mengingat nama-nama bulan dalam setahun bagi kalender Masihi. Video ini bukanlah kepunyaan saya, ia adalah petikan dari www.youtube.com

Jom! Nyanyi bersama-sama


sumber : www.youtube.com
terima kasih kepada   kerana berkongsi video ini dengan umum.

Ingat Formula Guna Lagu

Topik : Bentuk dan Ruang (Shape and Space)
Kemahiran : Mengira luas  bentuk-bentuk 2 dimensi dan isipadu bentuk-bentuk 3 dimensi



Terima kasih kepada   yang memuat naik video ini.



Selasa, 18 Oktober 2011

Bentuk 3 Dimensi / 3-Dimensional Shape

   Paparan grafikberikut ialah berkaitan dengan ciri-ciri bentuk 3 dimensi.

   Topik : Bentuk dan Ruang
   Objektif : Mengenal dan mengetahui ciri-ciri bentuk 3 matra iaitu :
               1) Muka rata
               2) Muka melengkung
               3) Bucu
               4) Sisi




Isnin, 17 Oktober 2011

Peperiksaan Akhir Tahun

Esok, murid-murid kelas ajaran saya akan menghadapi peperiksaan Matematik kertas 2. Seterusnya, kertas 1 pada hari Rabu. Bagaimana prestasi mereka setelah 10 bulan setengah berada di tahun 5? Bagi saya, kini semuanya hanya bergantung kepada usaha dan kehendak mereka sahaja lagi.


Saya diberikan tugas mengajar dua kelas yang berlainan aras perkembangan, penguasaan dan kecergasan. Kelas pertama, di mana saya sendiri menjadi guru kelasnya, sukar diramal akan kebolehan mereka. terdiri daripada pelbagai tahap kecerdasan, kebolehan dan kekurangannya. Sukar sekali untuk membentuk mereka. Namun, rasanya sepanjang penggal persekolahan yang telah berlalu, segala usaha, bimbingan dan tunjukkan ajar telah saya berikan. Tidak cukup dengan masa 210 minit seminggu, ada masanya saya menggunakan masa 'relief' guru lain untuk mengejar sukatan pelajaran dan membantu mereka menguasai kemahiran.

Kelas yang kedua, saya tidak terlalu bimbang tentang kedudukan "lulus-gagal" mereka. Tetapi, amat bimbang dengan tahap kecemerlangan mereka. Pada peperiksaan pertengah tahun, hanya 12 orang mendapat gred A, selebihnya B,C dan lebih malang adanya mendapat D. Di mana silapnya? Saya sendiri tidak mahu menuding jari kepada orang lain. Saya tentunya ada kelemahan dan kekurangan yang tersendiri ketika mengajar dan mengendalikan kelas. Tetapi, jika hanya guru yang mengajar sahaja yang berusaha keras sedangkan mereka hanya meletakkan tidak sampai 50% usaha, semuanya tidak akan berhasil juga. 

Kesimpulannya, saya sebagai guru telah berusaha membentuk dan membantu mereka. Menyampaikan ilmu, mengajar kemahiran dan memberikan pengetahuan. Kejayaan dan kecemerlangan bergantung kepada usaha, kehendak, ketekunan dan azam murid-murid itu sendiri. Saya tetap mendoakan kejayaan mereka dalam peperiksaan kali ini. InsyaAllah.

Ahad, 16 Oktober 2011

Mengenal Wang

Kemahiran mengenal wang amat penting kerena ia adalah salah satu kemahiran yang digunakan dalam kehidupan kita seharian. Kita memerlukan wang untuk mendapatkan keperluan harian kita seperti makanan dan minuman, tempat tinggal dan perkhidmatan.

Oleh itu, kemahiran mengenal wang adalah antara kemahiran yang wajib dikuasai sedari tahap 1 lagi. terdapat dua jening wang iaitu wang kertas dan syiling. 

Wang kertas yang biasa digunakan dalam kehidupan harian kita ialah not RM1, RM5,RM10,RM50 DAN RM 100. Manakala syiling pula terdiri daripada 5 sen, 10 sen, 20 sen dan 50 sen. grafik di bawah boleh digunakan sebagai rujukan untuk meneguhkan penguasaan kemahiran ini.


Wang kertas



Syiling

Sabtu, 15 Oktober 2011

Nilai tempat / Place Value

Kemahiran mengenal tempat bagi setiap digit adalah amat penting. Ia adalah kemahiran asas yang perlu dikuasai sebelum menguasai kemahiran 4 operasi utama iaitu menambah, menolok, mendarab dan membahagi.

Nilai tempat bagi nombor bulat (whole numbers) dan nombor perpuluhan (Decimals) adalah berbeza. Grafik berikut menunjukkan nilai-nilai tempat bagi dua jenis nombor ini.


klik pada gambar untuk paparan lebih besar

Apa Itu Pecahan?

Apakah itu pecahan (fraction) ? Apa yang anda faham mengenai pecahan? Berikut ialah alat bantuan grafik yang mungkin dapat membantu anda memahami maksud pecahan secara asas.


klik pada gambar untuk paparan lebih besar

Jumaat, 14 Oktober 2011

Bentuk 2 Dimensi

Berikut ialah persembahan Powerpoint bagi topik bentuk-bentuk 2 Dimensi atau 2 Matra. Diharap ia dapat menajdi rujukan dan membantu murid-murid untuk mengulangkaji pelajaran


Tip-tip Untuk Menghadapi Peperiksaan.

Murid-murid bolehlah mengambil tip-tip ini sebagai panduan untuk menghadapi peperiksaan pada penghujung penggal ini yang bermula hari ini.

1.  Lakukan ulangkaji sedari awal lagi.
2.  Teliti dan rujuk nota-nota yang diberikan oleh guru.
3.  Ingati formula-formula asas bagi subjek Matematik dan Sains.
4. Buat latihan ulangkaji menjawab soalan dalam tempoh masa yang sama dengan masa peperiksaan sebenar supaya tidak berlaku masalah kesuntukan masa menjawab soalan.
5. Sediakan alat tulis dan keperluan peperiksaan secukupnya terutama slip peperiksaan dan alat tulis.
6. Jika berlaku masalah sukar mengingati isi pelajaran, sediakan kad-kad nota kecil yang boleh dibawa kemana-mana. tetapi ingat, jangan bawa masuk ke dalam dewan peperiksaan.
7.  Jangan mengulangkaji sehingga lewat malam.
8.  Tidur awal pada setiap malam sebelum peperisaan.
9.  Jangan makan makanan yang pedas dan berlemak pada setiap pagi hari peperiksaan untuk mengelakkan masalah sakit perut.
10. Sebelum tidur, minum susu panas sebagai bekalan tenaga untuk keesokan harinya.

Khamis, 13 Oktober 2011

Bentangan (Net)

Subtopik ini juga merupakan antara kemahiran yang dipelajari ketika berada di tahap satu, tetapi terdapat ramai murid lupa dan tidak mengingati lagi kemahiran ini setelah berada di tahap 2 terutamanya di tahun 6. Kelemahan ini juga berlaku kerana murid selalu berasa keliru berkaitan nama-nama bentuk (shape) yang terlibat. Juga, murid-murid selalunya memandang sekali imbas sahaja rajah yang diberikan tanpa melihat saiz atau bentuk sebenar bentuk itu. akibatnya, mereka akan memilih jawapan yang salah.

Kad imbasan ini boleh dijadikan bahan rujukan sebagai bantuan untuk mengingati kembali kemahiran ini.


Digit Value and Place Value

Ramai murid yang tidak dapat membezakan antara nilai tempat (place value) dan nilai digit (digit value).
Sebagai ingatan nilai tempat (place value) ialah dalam bentuk perkataan (word). Nilai digit (digit value) ditulis dalam bentuk nombor (number). Kad imbasan ini boleh menjadi rujukan oleh murid-murid.


klik pada gambar untuk paparan lebih besar

Month Of The Year

Mengingati bilangan hari dalam satu bulan adalah sukar bagi sesetengah murid. Nota ini boleh dicetak dan dijadikan kad nota kecil yang boleh disimpan di dalam poket dan dirujuk pada bila-bila masa sahaja.



Rabu, 12 Oktober 2011

ORDINAL NUMBERS / NOMBOR ORDINAL

Nombor terbahagi kepada dua iaitu Nombor Kardinal dan Nombor Ordinal. Berikut ialah Nombor Ordinal.


Selasa, 11 Oktober 2011

Wang Kertas


2D Shape / Bentuk 2 Matra

Minggu Ulangkaji

Salam dan selamat sejahtera untuk semua.
Minggu ini adalah minggu terakhir sebelum peperiksaan berlangsung. Juga merupakan minggu terakhir untuk ulangkaji. Semua topik yang dipelajari dalam tahun ini perlu dirumuskan ditambah mengingat semula semua kemahiran yang dipelajari pada tahun-tahun sebelum ini.

Ini bermakna hanya seminggu sahaja lagi tugas-tugas menanda kertas jawapan murid akan bermula, seterusnya proses memasukkan markah ke dalam Sistem Analisa Peperiksaan (SAP) on-line dan off-line. Kemudiannya melengkapkan buku rekod prestasi atau Laporan Adab Belajar (LAB) murid-murid. Memang banyak kerja yang menanti dalam tempoh seminggu sahaja lagi.

Harapnya semua akan berjalan lancar dan selesai dalam masa yang ditetapkan. InsyaAllah.

Selasa, 4 Oktober 2011

Topik Terakhir Pengajaran.

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera.

Hari ini, 4 Oktober 2011, akhirnya berjaya melangkah ke topik terakhir bagi subjek Matematik Tahun 5 iaitu tahuk Data Handling atau Pengendalian Data. Alhamdulillah, setelah berhempas pulas, akhirnya sampai juga ke topik terakhir dan masih ada berbaki seminggu lagi untuk tempoh ulangkaji.

InsyaAllah, topik ini dapat dihabiskan dalam minggu ini juga. Selepas itu, perlu berhempas pulas pula bersama murid-murid untuk mengulangkaji dan menelaah mana-mana tajuk yang tidak dikuasai sepenuhnya. Harapnya, semua murid dapat memberikan kerjasama dan kerja bersama-sama dalam tempoh minggu ulangkaji nanti demi kejayaan mereka. InsyaAllah.

Isnin, 3 Oktober 2011

Pengenalan kepada bentuk 3 dimensi (3D-Shapes)

Berikut ialah bentuk-bentuk yang dikategorikan kepada bentuk 3 matra atau 3 dimensi.

Length / Ukuran Panjang

Kemahiran mengukur adalah amat penting dalam kehidupan harian.
Unit ukuran panjang yang biasa digunakan ialah:
1) milimeter (mm)
2) sentimeter (cm)
3) meter (m)
4) kilometer (km)

Berikut ialah salah satu kad imbasan yang boleh digunakan untuk kemahiran mengukur dalam unit sentimeter dan milimeter.

Klik pada gambar untuk paparan lebih besar.











Ahad, 2 Oktober 2011

Money / Wang

Wang atau duit digunakan di dalam kehidupan seharian. Ia merupakan antara yang terpenting di dalam kehidupan seharian pada masa kini. oleh itu, kemahiran mengenal jenis wang dan nilai wang amat penting untuk melancarkan kehidupan harian kita.

Decimal Numbers

Untuk menyebut nombor perpuluhan dengan betul amat perlu mengetahui dan menguasai kemahiran nilai tempat nombor perpuluhan. Jika kemahiran ini dikuasai, seterusnya kemahiran menulis nilai digit bagi nombor perpuluhan dapat dikuasai dengan baik.

Berikut ialah grafik berkaitan kemahiran mengenal nilai tempat bagi nombor perpuluhan.
(Place value of the Decimal Numbers)

Konsep Pecahan dalam Masa

Pepatah Melayu ada berkata "Masa Itu Emas".

Itu menunjukkan betapa pentingnya masa kepada manusia. Ia sekaligus memberitahu kita bahawa, pengetahuan tentang "masa", pemahaman dan penggunaannya amat penting.

Berikut ialah antara kemahiran asas yang perlu dikuasai oleh murid-murid dalam tajuk 'Masa'.
Ia melibatkan fakta asas pecahan yang diaplikasi ke dalam tajuk 'Masa'







PLACE VALUE / NILAI TEMPAT

Fakta asas yang amat perlu diketahui dan dikuasai oleh murid-murid sedari tahun 1 lagi.
Kemahiran yang dipelajari berkembang dari tahun ke tahun.

Bermula dengan mengenal nilai tempat ones/sa, tens/ puluh, hundreds / ratus dan thousands/ ribu semasa tahap 1 iaitu daripada tahun 1, 2 dan 3.

Seterusnya berkembang kepada ten thousands / puluh ribu, hundred thousands / ratus ribu dan millions / juta pada tahap 2 iaitu daripada tahun 4, 5 dan 6.

Jika kemahiran semudah dan seringan fakta asas nombor ini tidak dapat dikuasai oleh murid, akan timbul banyak masalah semasa mereka mula mempelajari fakta asas operasi(basic operation) iaitu operasi tambah /addition (+), tolak /subtraction ( -), darab /multiplication (x) dan bahagi /division  (÷).


TABLE OF FRACTION

Kad Imbasan Jadual Pecahan.

Ia merupakan kad imbasan yang boleh dijadikan bahan bantu mengajar di dalam kelas sebagai bantuan untuk murid-murid memahami konsep pecahan setara atau "equivalent fraction".

Berdasarkan pengalaman, topik Pecahan adalah antara topik yang sukar difahami sekaligus tidak diminati oleh murid-murid.
terutamanya bagi subtajuk Pecahan Setara kerana pemahaman kepada subtajuk ini amat sukar dibentuk.

Bahan bantu mengajar berbentuk jadual seperti ini amat berguna dalam membantu meneguhkan kefahaman mereka kerana melaluinya murid-murid dapat melihat hubungkait atau kesinambungan antara fakta-fakta asas pecahan yang diberikan oleh guru.

Ia juga boleh dicetak oleh guru dan diberikan kepada murid-murid untuk dijadikan nota poket.


Cardinal Numbers