Isnin, 26 Oktober 2020

Nota : Mengira Luas Gabungan Bentuk Dua Matra

 Assalamualaikum. Selamat sejahtera.

Pelajaran hari ini ialah : Mengira luas gabungan bentuk dua dimensi atau dua matra.

Semasa di tahun 4 kamu sudah belajar bagaimana untuk mengira luas bentuk-bentuk dua dimensi. 

Teliti nota ini dahulu. setelah itu jawab soalan kuiz. 

Pautan ke soalan kuiz terdapat dalam slaid di atas. 

atau boleh juga klik pautan di bawah.

SAYA NAK JAWAB KUIZ

Untuk menjawab kuiz, mohon gunakan nama penuh dan nama sekolah/kelas.

contoh : M. Haziq SKTE 6T

Terima kasih. 

GOOD LUCK

*dikemaskini pada 30/7/2021

T4: KSSR SEMAKAN : (nota) Mengenal Sudut

  Assalamualaikum. Selamat sejahtera. 

Mata Pelajaran : Matematik

Tahun : Lima dan Enam

Tajuk : Ruang

Kemahiran : Kenal bentuk

Teliti nota dalam slaid ini terlebih dahulu. Selepas itu boleh cuba jawab soalan kuiz. 




Link untuk menjawab soalan kuiz terdapat pada paparan terakhir dalam slaid di atas.
Boleh klik link di bawah.


dikemaskini pada 30/7/2021

Rabu, 21 Oktober 2020

T5 : Nota : Menentukan Suatu Nilai Berdasarkan Nisbah diberi

 Assalamualaikum. Selamat sejahtera. 

Mata Pelajaran : Matematik

Tahun : Lima dan Enam

Tajuk : Nisbah dan Kadaran

Kemahiran : Menentukan Suatu Nilai Berdasarkan Nisbah diberi.

Teliti contoh-contoh dalam slaid ini terlebih dahulu. Selepas itu boleh cuba jawab soalan kuiz. 


Sudah lihat contoh-contoh diberi?

Jom kita jawab kuiz. 

SAYA NAK JAWAB KUIZ

Terima kasih. 

dikemaskini pada 21/7/2021


Isnin, 19 Oktober 2020

T5 : Nota- Nisbah dan Kadaran : Menentukan suatu nilai berdasarkan nisbah 1:1 hingga 1:10, 1:100 dan 1:1000.

Bidang                          : PERKAITAN DAN ALGEBRA

Unit/tajuk                      :  17 : Nisbah dan Kadaran  

Standard kandungan     : 17.1 Nisbah

Standard pembelajaran  :

(i)     Menentukan suatu nilai berdasarkan nisbah 1:1 hingga 1:10, 1:100 dan 1:1000.

Objektif pembelajaran    : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:

  1. Menyatakan nisbah 1:1 hingga 1:10, 1:100 dan 1:1000.
  2. Menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 8 daripada 10 soalan kuiz.

 Mari teliti isi kandungan slaid ini dahulu.


Setelah itu cubalah jawab soalan kuiz berikut.


Mohon gunakan nama penuh sebagai ID quizizz.
Contoh : Mohd. Muiz 5T

GOOD LUCK
TERIMA KASIH

dikemaskini pada 08/10/2021

Nota T4: Hubungan antara Unit Ukuran Panjang CM-MM dan KM-M.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

berikut ialah bahan pembelajaran pada hari ini. 

Mata Pelajaran    : Matematik

Tahun/kelas        : 4 (KSSR Semakan 2020)

Bidang                 : Sukatan dan Geometri

Unit/tajuk            :  5.0 UKURAN DAN SUKATAN

Standard kandungan            : 5.1 Panjang

Standard pembelajaran        :

5.1.2 Menyatakan perkaitan melibatkan unit ukuran panjang milimeter dan sentimeter serta meter dan kilometer.

5.1.3 Menukar unit ukuran panjang melibatkan milimeter dan sentimeter serta meter dan kilometer.

 

Objektif pembelajaran          : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:

1. Menyatakan perkaitan melibatkan unit ukuran panjang mm-cm, serta m-km.

2. Menukar unit ukuran panjang melibatkan mm-cm, serta m-km.

3. Menjawab soalan kuiz dengan betul.


Teliti nota berikut dahulu. Selepas itu bolehlah jawab soalan kuiz. 




Setelah itu cubalah jawab soalan kuiz berikut.


Mohon gunakan nama penuh sebagai ID quizizz.
Contoh : Mohd. Muiz 5T

GOOD LUCK
TERIMA KASIH. 

Dikemaskini pada 26/5/2021

Khamis, 15 Oktober 2020

Quizizz : Menyelesaikan masalah dalam ukuran panjang melibatkan pertukaran unit dalam pecahan dan perpuluhan.

 Sudah teliti nota Nota Pertukaran unit Ukuran Panjang dalam Pecahan dan Perpuluhan ?


jika sudah mari jawab soalan kuiz di bawah.

Saya nak jawab kuiz


Untuk menjawab kuiz mohon masukkan nama penuh dan nama sekolah.
contoh : M.Haziq SK Daya.

Terima kasih.

Dikemaskini pada 26/5/2021

T5 : Nota : Penyelesaian Masalah Ukuran Panjang Melibatkan Pertukaran Unit Dalam Pecahan Dan Perpuluhan

 Assalamualaikum. Selamat sejahtera.

Kemahiran yang akan dipelajari pada hari ini ialah menjawab soalan penyelesaian masalah ukuran panjang melibatkan pertukaran unit dalam pecahan dan perpuluhan.
Kita telah pelajarinya sebelum ini. Oleh itu, latihan ini adalah ulang kaji sahaja.

Teliti dahulu nota dan contoh-contoh soalan di bawah. Selepas itu bolehlah jawab soalan kuiz.


Selamat mengulangkaji.
Untuk menjawab soalan kuiz klik pautan di bawah.



Dikemaskini pada 26/5/2021