Khamis, 20 Oktober 2011

Average / Purata

Paparan berikut ialah berkaitan dengan salah satu kemahiran penting dalam topik Pengurusan Data (Data Handling) iaitu purata (average). Ia boleh dijadikan rujukan untuk memahami asas kemahiran mencari atau mengira purata.







Rabu, 19 Oktober 2011

Ingat Nama-nama Bulan dalam Setahun

Mengingat nama-nama bulan bagi murid-murid sekolah terutamanya tahap 1 mungkin agak sukar. Tetapi, melalui lagu, mereka mungkin dapat mengingatinya dengan lebih mudah. Berikut ialah lagu yang boleh digunakan oleh guru-guru dan ibu bapa dalam melatih anak-anak mengingat nama-nama bulan dalam setahun bagi kalender Masihi. Video ini bukanlah kepunyaan saya, ia adalah petikan dari www.youtube.com

Jom! Nyanyi bersama-sama


sumber : www.youtube.com
terima kasih kepada   kerana berkongsi video ini dengan umum.

Ingat Formula Guna Lagu

Topik : Bentuk dan Ruang (Shape and Space)
Kemahiran : Mengira luas  bentuk-bentuk 2 dimensi dan isipadu bentuk-bentuk 3 dimensi



Terima kasih kepada   yang memuat naik video ini.



Selasa, 18 Oktober 2011

Bentuk 3 Dimensi / 3-Dimensional Shape

   Paparan grafikberikut ialah berkaitan dengan ciri-ciri bentuk 3 dimensi.

   Topik : Bentuk dan Ruang
   Objektif : Mengenal dan mengetahui ciri-ciri bentuk 3 matra iaitu :
               1) Muka rata
               2) Muka melengkung
               3) Bucu
               4) Sisi




Isnin, 17 Oktober 2011

Peperiksaan Akhir Tahun

Esok, murid-murid kelas ajaran saya akan menghadapi peperiksaan Matematik kertas 2. Seterusnya, kertas 1 pada hari Rabu. Bagaimana prestasi mereka setelah 10 bulan setengah berada di tahun 5? Bagi saya, kini semuanya hanya bergantung kepada usaha dan kehendak mereka sahaja lagi.


Saya diberikan tugas mengajar dua kelas yang berlainan aras perkembangan, penguasaan dan kecergasan. Kelas pertama, di mana saya sendiri menjadi guru kelasnya, sukar diramal akan kebolehan mereka. terdiri daripada pelbagai tahap kecerdasan, kebolehan dan kekurangannya. Sukar sekali untuk membentuk mereka. Namun, rasanya sepanjang penggal persekolahan yang telah berlalu, segala usaha, bimbingan dan tunjukkan ajar telah saya berikan. Tidak cukup dengan masa 210 minit seminggu, ada masanya saya menggunakan masa 'relief' guru lain untuk mengejar sukatan pelajaran dan membantu mereka menguasai kemahiran.

Kelas yang kedua, saya tidak terlalu bimbang tentang kedudukan "lulus-gagal" mereka. Tetapi, amat bimbang dengan tahap kecemerlangan mereka. Pada peperiksaan pertengah tahun, hanya 12 orang mendapat gred A, selebihnya B,C dan lebih malang adanya mendapat D. Di mana silapnya? Saya sendiri tidak mahu menuding jari kepada orang lain. Saya tentunya ada kelemahan dan kekurangan yang tersendiri ketika mengajar dan mengendalikan kelas. Tetapi, jika hanya guru yang mengajar sahaja yang berusaha keras sedangkan mereka hanya meletakkan tidak sampai 50% usaha, semuanya tidak akan berhasil juga. 

Kesimpulannya, saya sebagai guru telah berusaha membentuk dan membantu mereka. Menyampaikan ilmu, mengajar kemahiran dan memberikan pengetahuan. Kejayaan dan kecemerlangan bergantung kepada usaha, kehendak, ketekunan dan azam murid-murid itu sendiri. Saya tetap mendoakan kejayaan mereka dalam peperiksaan kali ini. InsyaAllah.

Ahad, 16 Oktober 2011

Mengenal Wang

Kemahiran mengenal wang amat penting kerena ia adalah salah satu kemahiran yang digunakan dalam kehidupan kita seharian. Kita memerlukan wang untuk mendapatkan keperluan harian kita seperti makanan dan minuman, tempat tinggal dan perkhidmatan.

Oleh itu, kemahiran mengenal wang adalah antara kemahiran yang wajib dikuasai sedari tahap 1 lagi. terdapat dua jening wang iaitu wang kertas dan syiling. 

Wang kertas yang biasa digunakan dalam kehidupan harian kita ialah not RM1, RM5,RM10,RM50 DAN RM 100. Manakala syiling pula terdiri daripada 5 sen, 10 sen, 20 sen dan 50 sen. grafik di bawah boleh digunakan sebagai rujukan untuk meneguhkan penguasaan kemahiran ini.


Wang kertas



Syiling