Sabtu, 26 November 2011

ROMBONGAN KEJAYAAN KE TANAH TINGGI CAMERON

7.45 petang – Alhamdulillah, selamat sampai ke rumah. Baru pulang dari Tanah Tinggi Cameron bersama murid-murid tahun 6 (2011) yang mendapat keputusan 5A dalam UPSR. Seramai 18 orang murid bersama 13 orang guru menaiki bas sekolah bertolak dari SK Taman Ehsan, Kepong pada 25 November 2011, jam 8.30 pagi. Selama 2 hari 1 malam berada di Tanah TInggi Cameron memberi banyak kenangan bersama anak-anak didik Tahun 6 sesi 2011 buat kali terakhir. Terima kasih kepada pihak pengajur yang memberikan penempatan, makan, pengangkutan dan khidmat pelancongan secara percuma kepada rombongan kami kurang lebih seramai hampir 50 orang kesemuanya.

Walaupun keputusan keseluruhan lulus UPSR jatuh sebanyak 1.++%, namun bilangan murid yang mendapat 5A bertambah dan peratusnya lebih tinggi daripada tahun lepas yang hanya sekitar 11 orang murid yang cemerlang 5A. Walaupun kejayaan sesebuah sekolah itu tidak dinilai semata-mata melalui bilangan murid yang mendapat 5A, tetapi sekurang-kurangnya, ia memberi kegembiraan kepada murid-murid, ibu bapa dan para guru. Diharapkan kejayaan mereka terus berpanjangan hingga ke dewasa kelak hingga menjadi orang yang berjaya dan berguna kepada keluarga, masyarakat, negara dan agama. Kepada yang kurang cemerlang, didoakan semoga tidak putus asas untuk terus mencuba dan berusaha dengan lebih tekun lagi pada masa akan datang.

Bagi diri saya sendiri, saya rasa puas hati terhadap pencapaian murid masih jauh lagi. Tentunya masih terdapat banyak kelemahan dan kekurangan dalam kemahiran pengajaran saya kerana masih terdapat murid kelas ajaran saya yang gagal dalam Matematik. Namun begitu, saya dapat meningkat peratus lulus kelas tersebut kepada 78% daripada 58% berpandukan pencapaian pada peperiksaan akhir tahun lepas (tahun 5). 4 orang murid daripada kelas itu berjaya mendapat gred A dan amat membanggakan sekali.

InsyaAllah, tahun depan, kejayaan sebegini akan lebih berganda berpanjangan daripada usaha yang tekun dan doa yang tidak putus.

Selasa, 22 November 2011

MENAMAKAN DAN MENULIS PERATUS

Kemahiran pertama dalam topik peratus ialah menamakan dan menulis peratus. walaupun kemahiran ini mudah, tetapi murid selalu melakukan kesilapan semasa menulisnya. Grafik di bawah diharap dapat mengukuhkan pemahaman terhadap subtopik ini.



 klik pada gambar untuk saiz yang lebih besar.

MEMBACA DAN MENTAFSIR DATA

Dalam subtopik ini, kemahiran yang perlu dikuasai ialah mengenalpasti 5 isi penting daripada graf yang diberi iaitu graf bar.

1) Kekerapan / Frequency
2) Mod / Mode
3) Nilai Tertinggi / Maximum Value
4) Nilai Terendah / Minimum Value
5) Julat / Range

Grafik berikut diharap dapat membantu memahami 5 konsep di atas.








Sabtu, 12 November 2011

Bagaimana membaca unit timbangan berat?

Bagi penimbang yang menggunakan unit timbangan Kilogram(kg), terdapat 4 jenis penimbang yang biasanya digunakan. Grafik berikut menunjukkan bagaimana kita boleh membaca unit timbangan berat bagi empat jenis penimbang tersebut? 



Mass / Jisim / Timbangan Berat

Kemahiran asas bagi tajuk ini ialah kemahiran membaca muka penimbang. Kemahiran ini dipelajari sedari tahun 3 lagi. Kemahiran ini dianggap mudah oleh murid-murid hingga mereka mengabaikannya sedangkan ia merupakan satu markah yang amat penting dan mudah diperolehi. Walaupun dianggap mudah, namun ia adalah kemahiran yang wajib dikuasai kerana ia adalah salah satu kemahiran yang berkait rapat dengan kehidupan harian kita terutamanya dalam urusan jual beli. 

A. Berikut ialah antara pengetahuan asas berkaitan kemahiran ini :

     1) Penimbang yang biasa digunakan adalah menggunakan dua unit utama iaitu kilogram dan gram.
     2) Bagi objek yang jisimnya ringan, unit timbangan yang digunakan biasanya ialah gram.
         Contoh : tepung, gula, dan garam.
     3) Bagi objek yang jisimnya lebih berat, unit timbangan yang digunakan ialah kilogram.
         Contohnya: manusia, haiwan, batu-batan dan objek-objek yang banyak bilangannya.

B. Berikut ialah jenis-jenis penimbang yang biasa digunakan.



C. Unit penimbang akan ditunjukkan di tengah-tengah muka penimbang.


D. Bacaan penimbang
Penimbang di atas menunjukkan berat buah mangga ialah 3. 6 kilogram atau  3 600 gram


E. Kesalahan lazim murid :
Murid membaca jisim objek tanpa melihat unit utama timbangan menyebabkan mereka menulis unit yang salah dalam jawapan.
contoh : 3.6 gram atau 3 600 kilogram