Isnin, 17 Oktober 2011

Peperiksaan Akhir Tahun

Esok, murid-murid kelas ajaran saya akan menghadapi peperiksaan Matematik kertas 2. Seterusnya, kertas 1 pada hari Rabu. Bagaimana prestasi mereka setelah 10 bulan setengah berada di tahun 5? Bagi saya, kini semuanya hanya bergantung kepada usaha dan kehendak mereka sahaja lagi.


Saya diberikan tugas mengajar dua kelas yang berlainan aras perkembangan, penguasaan dan kecergasan. Kelas pertama, di mana saya sendiri menjadi guru kelasnya, sukar diramal akan kebolehan mereka. terdiri daripada pelbagai tahap kecerdasan, kebolehan dan kekurangannya. Sukar sekali untuk membentuk mereka. Namun, rasanya sepanjang penggal persekolahan yang telah berlalu, segala usaha, bimbingan dan tunjukkan ajar telah saya berikan. Tidak cukup dengan masa 210 minit seminggu, ada masanya saya menggunakan masa 'relief' guru lain untuk mengejar sukatan pelajaran dan membantu mereka menguasai kemahiran.

Kelas yang kedua, saya tidak terlalu bimbang tentang kedudukan "lulus-gagal" mereka. Tetapi, amat bimbang dengan tahap kecemerlangan mereka. Pada peperiksaan pertengah tahun, hanya 12 orang mendapat gred A, selebihnya B,C dan lebih malang adanya mendapat D. Di mana silapnya? Saya sendiri tidak mahu menuding jari kepada orang lain. Saya tentunya ada kelemahan dan kekurangan yang tersendiri ketika mengajar dan mengendalikan kelas. Tetapi, jika hanya guru yang mengajar sahaja yang berusaha keras sedangkan mereka hanya meletakkan tidak sampai 50% usaha, semuanya tidak akan berhasil juga. 

Kesimpulannya, saya sebagai guru telah berusaha membentuk dan membantu mereka. Menyampaikan ilmu, mengajar kemahiran dan memberikan pengetahuan. Kejayaan dan kecemerlangan bergantung kepada usaha, kehendak, ketekunan dan azam murid-murid itu sendiri. Saya tetap mendoakan kejayaan mereka dalam peperiksaan kali ini. InsyaAllah.

Tiada ulasan: